Nieuwsbericht

Vokastage bij Deloitte

Als lid van de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement mocht Karin Brouwers (CD&V) op 30 augustus 2017 een parlementaire Vokastage lopen op het prachtige bedrijf Deloitte. 

Deloitte is een professionele multidisciplinaire dienstverlener met wereldwijd 244.000 medewerkers en kantoren in meer dan 150 landen. Deloitte Belgium heeft meer dan 3.500 medewerkers in 11 kantoren en een omzet van 480 miljoen euro. De Belgische hoofdzetel verhuisde begin dit jaar van verschillende gebouwen in Diegem naar een groot kantoor op de luchthaven van Zaventem. Die verhuis werd ondermeer aangegrepen om verder te digitaliseren en flexwerk door te voeren, nog beter samen te werken, maar ook om de mobiliteit te herdenken.  

De CEO, Piet Vandendriessche, wond er geen doekjes om. Mobiliteit is een top drie probleem, zoniet het grootste probleem voor het bedrijf. De bedrijfswagen van de ene dag op de andere volledig bannen is echter geen realistische optie voor dit bedrijf, waarbij ook bezoek aan klanten essentieel is. 

Naar aanleiding van de verhuis, vlakbij het station op de luchthaven van Zaventem, kregen de 2.700 medewerkers van de hoofdzetel wel de kans om naast de bedrijfswagen, vaak de gekende 'Mini van Deloitte' (met limoengroene zijspiegels), een abonnement te nemen voor de trein. Het abonnement dient dan wel minstens drie keer per week te worden gebruikt. Na enkele maanden tekenden reeds 1.000 medewerkers in op dit aanbod. Door de Diabolotoeslag is dit een zeer dure operatie geworden voor het bedrijf. Een andere verzuchting die werd geuit is dat NMBS en De Lijn moeten evolueren tot B2B-organisaties. Er kan nu niet echt onderhandeld worden over stimulansen of kortingen.  

Minstens even erg is het gebrek aan goede afstemming tussen de diverse openbare vervoersmaatschappijen in ons land, een probleem dat in het verdere verloop van de dag zeer regelmatig ter sprake kwam. Karin Brouwers werkte  als senator aan een rapport over deze thematiek (http://www.karinbrouwers.be/nieuws/nieuwsbericht/news/een-beter-geintegreerd-openbaar-vervoer/) en kon alleen maar bevestigen dat ook een gebrekkige politieke samenwerking tussen de regionale en federale ministers mee aan de basis ligt van het gebrek aan afstemming in planning, tarifiëring, communicatie... 

Ook de bereikbaarheid per fiets kan veiliger worden gemaakt o.a. ook voor de laatste honderden meters waar er tussen het autoverkeer naar de luchthaven gefietst moet worden op een vrij gevaarlijke manier. De verdere uitbouw van fietssnelwegen (met o.a. een aftakking naar de luchthaven) door de provincie Vlaams-Brabant wordt zeker toegejuicht. 

Het dagprogramma werd verder ingevuld met zeer interessante uiteenzettingen over de toekomst van de mobiliteit in ons land. Deloitte werkt samen met ITS (Intelligent Transport Systems) Belgium aan vier strategische prioriteiten:

  1. MaaS (Mobility as a Service)
  2. Traffic / Mobility Management
  3. Connected Vehicles
  4. Road charging for private cars

Deloitte is tenslotte ook betrokken bij het project 'basisbereikbaarheid', het nieuwe vraaggestuurde vervoersmodel waar Vlaanderen aan werkt. Naast de met TML reeds afgeronde strategische basisstudie (rond de financiering van het toekomstige kernnet van De Lijn, het aanvullend net en het vervoer op maat) neemt Deloitte ook deel aan de evaluatie van de lopende proefprojecten basisbereikbaarheid. Dit dossier volgt Karin Brouwers van nabij op in het Vlaams Parlement. 

Na deze zomerstage is zij dus weer helemaal bij de les! 

Voor een sfeerbeeld, klik hier.

Volg mij op

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37