Nieuwsbericht

De fietssnelweg Leuven - Brussel is maar zo sterk als haar zwakste schakel

PERSBERICHT

De fietsroute tussen Leuven en Brussel wordt alsmaar populairder. Daarom investeert de provincie Vlaams-Brabant samen met de gemeenten Leuven, Herent, Kortenberg, Zaventem, de Vlaamse Overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de fietssnelweg F3 tussen Leuven en Brussel, naast de HST-spoorlijn. Helaas ontbreekt er een belangrijke schakel … Het levensgevaarlijke stuk aan de Ring rond Brussel mist een fietsbrug. Met een fietsactie op 21 augustus wil CD&V dit euvel onder de aandacht brengen. 

Steeds vaker laten we de auto voor de fiets staan. En we organiseren ons om op een zo comfortabele manier gezond naar het werk te gaan, met E-bikes, city hybride fietsen, deelfietsen … Daar wil de overheid een handje bij helpen. De 26 kilometer lange fietsroute tussen Leuven en Brussel werd daarom geoptimaliseerd. De route is door de week een erg belangrijke woon-werkverbinding tussen Leuven en verschillende bedrijvenzones. Gemiddeld passeren er dagelijks zo een 700 fietsers. De gemiddelde fietsafstand bedraagt bijna 19 km, maar veel fietsers leggen meer dan 20 km af. De afgelegde afstand is dan ook veel groter dan de gebruikelijke fietsafstanden voor woon-werkverkeer. De HST-route heeft daarmee een uitgesproken bovenlokaal karakter. 

Rechtdoor langs het spoor

“De fietssnelweg telt tal van troeven. Het is een vlakke, comfortabele weg, zo ‘rechtdoor’ mogelijk en door het beperkt aantal kruispunten of lichten moet je zelden remmen. De weg volgt de spoorlijn. Zo kun je in de tussenliggende gemeenten meteen van de trein op de fiets springen. De twee ‘knikjes’ in Kortenberg, waar je nu nog moet rondrijden, zullen verdwijnen”, zegt Tom Deheane, CD&V-gedeputeerde in de provincie Vlaams-Brabant. “Verder naar Brussel toe komt er straks vanop de bestaande fietssnelweg net voor Zaventem een aantakking naar Brussels-Airport. Zo kun je al trappend naar de luchthaven. Mooi meegenomen voor het talrijke luchthavenpersoneel. Vanaf de Haachtsesteenweg tot het station van Schaarbeek heeft het Brussels Gewest eveneens plannen om de fietssnelweg langs de spoorlijn te vervolledigen.” 

Fietsbrug on hold

Verder naar Brussel toe passeren fietsers een erg gevaarlijk punt. Een fietsersbrug over de Ring van Brussel, tegen de bestaande spoorwegbrug, tussen de Fabrieksstraat in Zaventem en de Kleetlaan in Diegem, moet die hindernis omzeilen. Gelijktijdig worden er aanvoerroutes naar onder meer de bedrijvenzones Da Vinci en Keiberg aangelegd. “En daar knelt het schoentje”, verzucht Karin Brouwers, Vlaams volksvertegenwoordiger CD&V. “Ondanks herhaaldelijk aandringen bij Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts, wordt de uitvoering van de fietsbrug over de Ring steeds uitgesteld. Daarom springen we maandag 21 augustus zelf op de fiets naar deze ‘missing link’. Met dit initiatief willen we minister Weyts aanmoedigen om sneller werk te maken van de fietsbrug. Die is onontbeerlijk om zoveel mogelijk pendelaars op de fiets te krijgen. Volgens de laatste gegevens zouden de werken pas ten vroegste in 2019 starten.” 

Werken aan de Ring

“Bovendien zou de fietsbrug er best liggen voor de werken aan de Ring rond Brussel starten”, voegt Dehaene toe. “Op die manier bied je autopendelaars naar Brussel uit deze regio echt een waardig alternatief.”

Volg mij op

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37