Karin Brouwers - Leuven

Nieuwsbericht

RING LEUVEN EINDELIJK VEILIGER?

PERSBERICHT

Werken aan zwart punt ten laatste klaar in voorjaar 

Op 18 september plaatsten de 'ouders van verongelukte kinderen' een SAVE-bord op de oprit vanop de N2 komende van de richting Brussel naar de R23, Rennessingel, ter hoogte van het Lemmensinstituut in Leuven. Op die plek verongelukten op vrij korte tijd twee mensen.  

Veel voetgangers vanuit het UZ Gasthuisberg en het Lemmensinstituut gebruiken de oprit om over te steken naar de Brusselsesteenweg. Een definitieve en veilige heraanleg van dit zeer gevaarlijke punt laat al te lang op zich wachten. 

Daarom stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Karin Brouwers de minister van Mobiliteit de dringende vraag om hiervan werk te maken. 

In zijn antwoord stelde de minister dat  de volgende maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid van deze omgeving werden uitgewerkt: 

●      Het noordelijk fietspad op de Rennessingel tussen Brusselsesteenweg N2 en Gasthuisberg wordt een dubbelrichtingsfietspad.

●      Er komen infrastructurele aanpassingen waarbij het fietspad met een fysieke, betonnen scheidingsmuur (type ‘halve New Jersey’, semi-vergelijkbaar met huidige afscheiding van de R23 ter hoogte van de kruising met de Brusselsestraat) afgeschermd wordt van het autoverkeer.

●      Fietsers op de Rennessingel, komende van de Brusselse poort richting Gasthuisberg, zullen ter hoogte van de oprit moeten afbuigen, zodat er een haakse oversteek komt ter hoogte van de oprit komende van de N2.

●      Op de N2 zelf wordt er een beveiligde oversteek gerealiseerd: naast het bestaande zebrapad zal een fietsoversteekplaats aangelegd worden, samen met een verhoogde, en dus verkeersremmende, middenberm. 

Na het voltooien van de gebruikelijke juridische procedures en vergunningentrajecten zullen deze werken dan ook zo spoedig mogelijk worden opgestart, en ten laatste in het voorjaar van 2017 worden afgerond. 

Karin Brouwers: "Bijna vier jaar na het eerste dodelijke ongeval is er eindelijk een concrete timing voor de aanpak dit zwarte punt. Het zal ten laatste voor de volgende zomer fietsveiliger worden gemaakt. Ik hoop alleen dat de omweg voor fietsers niet te groot wordt en dat er meteen ook aandacht is voor de voetgangers die gebruik maken van de Lemmensberg en de oprit moeten oversteken." 

Andere punctuele ingrepen op de ring 

Verder is Karin Brouwers ook verheugd dat de ring rond Leuven tevens op andere punten  met kleine ingrepen verkeersveiliger worden gemaakt. 

1.    Oversteekplaats aan de Van Monsstraat 

De fiets- en voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Van Monsstraat (Diestsevest) wordt opgeheven en krijgt een meer geschikte locatie vóór het kruispunt. Hier zal tevens punctuele verlichting worden voorzien in relatie tot de oversteekplaats.

De uitvoering van deze werken is reeds gestart. 

2.    Minder gevaarlijke busmanoeuvres aan tunnelmond Diestsevest 

De bussen krijgen meer ruimte om het manoeuvreren te vergemakkelijken bij het oprijden van de Diestsevest komende van het station. De bussen kunnen binnen de ruimte van de eerste rijstrook rechtsaf de Diestsevest oprijden en hierdoor de overige gemotoriseerde voertuigen niet meer in gevaar brengen bij hun manoeuver.

De uitvoering hiervan is eveneens reeds aangevat.  

3.    Twee fietsopstelvakken aan Parkpoort

De fietsverbinding vanuit Parkstraat naar de site van Sportoase verloopt in de bestaande situatie onoverzichtelijk en wordt subjectief als onveilig ervaren. Om dit te verbeteren zal er door middel van markeringen aangeduid worden waar de fietser verwacht wordt te rijden. Bij het dwarsen van de Vest zullen er fietsopstelvakken worden aangebracht. Aan de aansluiting van de Geldenaaksebaan wordt een verkeerseiland voorzien, dat de dwarsing over de Geldenaaksebaan zal beveiligen met behulp van een extra verkeerslicht. In de omgekeerde richting (fietsverkeer op de Geldenaaksebaan richting de stad) wordt eveneens een opstelvak aangebracht met een bijkomend verkeerslicht zodat fietsers zich prominent kunnen  opstellen vóór het gemotoriseerd verkeer komende uit de Geldenaaksebaan.

De uitvoering hiervan is gepland in de loop van 2017. 

Van 90 naar 70 

Tenslotte zal het snelheidsregime op de hele ring vereenvoudigd worden. Er zal nergens nog 90km/u mogen worden gereden vanaf 2017. De maximumsnelheid tussen het Artoisplein en Gasthuisberg zal naar 70km/u worden gebracht. 

Bijlagen 

In bijlage vindt u de vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Karin Brouwers alsook het antwoord van de minister.

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37