Karin Brouwers - Leuven

Nieuwsbericht

MOBIB-kaart is KAfka

PERSBERICHT

Vlaanderen staat stil. Om onze mobiliteitsproblemen het hoofd te bieden is het van cruciaal belang dat de Koning Fiets een volwaardig plaats krijgt op onze wegen, én dat ons openbaar vervoer performanter wordt. Dat betekent een uitbreiding van het aanbod, maar ook een meer gebruiksvriendelijke organisatie door het stimuleren van combimobiliteit. De MOBIB-kaart moet daarvan de sterkhouder zijn: één kaart voor alle openbare vervoermogelijkheden. In de praktijk blijkt het MOBIB-project nog wel met wat kinderziekten te kampen. Vlaams volksvertegenwoordiger Karin Brouwers: “Van een vlekkeloze integratie van pakweg het aanbod van de NMBS en dat van De Lijn is nog lang geen sprake. Aan dit tempo dreigt de MOBIB-kaart verouderd te zijn, voor ze goed en wel op kruissnelheid is.” 

De MOBIB-kaart als voorwaarde voor combimobiliteit

De Belg verkiest de auto nog altijd boven het openbaar vervoer. Reizigers kunnen niet gemakkelijk overtuigd worden om de auto te laten staan. Maar voor veel mensen is de auto, de fiets of het openbaar vervoer op zich niet de oplossing voor hun mobiliteitsproblemen. De oplossing ligt erin de verschillende vervoersmodi te combineren. De combimobiliteit is dan ook de toekomst voor onze mobiliteit. Om deze combimobiliteit te realiseren is een geïntegreerd ticketingsysteem een voorwaarde.

Daarom worden de huidige vervoerbewijzen van de verschillende vervoersmaatschappijen vervangen door één nieuw ticketingsysteem: de MOBIB-kaart. Het is een unieke drager voor vervoersbewijzen van de vier maatschappijen voor openbaar vervoer in België. Het is geen vervoersbewijs op zich, maar een chipkaart waarop je vervoersbewijzen kunt opladen.

Het zou dus niet mogen uitmaken bij welke vervoersmaatschappij de reiziger de MOBIB-kaart koopt, ook de andere vervoersmaatschappijen kunnen deze opladen.

Het grote  voordeel voor de reiziger is dat op één kaart meerdere abonnementen en tickets voor verschillende vervoersmodi te combineren valt. 

De MOBIB-kaart kost 5 euro bij de aanschaf en is geldig voor 5 jaar. MIVB, NMBS,TEC en De Lijn[1] hebben elk een eigen MOBIB-kaart, maar die zou je logsicherwijs ook voor andere vervoersbewijzen moeten kunnen gebruiken. 

En dan is er de realiteit

De bal ging aan het rollen naar aanleiding van een bericht van een verontwaardigde ouder. Deze ouder wilde voor haar dochter een Buzzy Pazz voor een jaar aanschaffen, en die op de MOBIB-kaart uitgereikt door de NMBS laten zetten. Dat was buiten de waard gerekend: die integratie bleek niet mogelijk. De ouder was verplicht om een tweede MOBIB-kaart van De Lijn te kopen. Dochterlief loopt nu dus met 2 kaarten op zak.

 

Bij navraag bevestigde De Lijn dit verhaal schriftelijk.
Het antwoord van de klantendienst (dd. 5 oktober 2017) is hierover zeer duidelijk: ‘Eigenaars van een MOBIB-kaart van De Lijn kunnen op hun kaart een contract van een andere openbare vervoersmaatschappij (MIVB, NMBS, TEC) laten zetten bij de betreffende maatschappij. Andersom is momenteel nog niet mogelijk. Eigenaars van een MOBIB-kaart van NMBS, MIVB, of TEC kunnen op hun kaart nog geen abonnementen van De Lijn opladen.’

Conclusie

Reeds in 2006 werd het startschot gegeven voor de MOBIB-kaart. De uitrol werd omwille van vele vertragingen nog niet afgerond. Intussen is de technologie van de MOBIB-kaart alweer achterhaald en zijn er op de markt moderner technieken.

Zo zijn er momenteel apps beschikbaar die gebruikers laten kiezen om zich te verplaatsen met de trein, tram, bus, metro, deelauto of –fiets. Dit voor het volledige reistraject en in combinatie met elkaar. Digitale tickets kunnen voor de vier openbaarvervoersmaatschappijen worden aangekocht, maar ook deelfietsen of deelauto’s behoren tot de gebruiksmogelijkheden. De gebruiker krijgt één overzichtelijk factuur met daarop alle gebruikte modi. 

Karin Brouwers: “Als we het echt menen met combimobiliteit dan moeten eenvoud en flexibiliteit de ordewoorden zijn. Twee voorwaarden waaraan de MOBIB-kaart na 11 jaar nog steeds niet voldoet. Een tandje bijsteken volstaat niet. Hier is meer dan een flinke doorstart nodig of we missen letterlijk en figuurlijk de trein. Het is hoog tijd dat de bevoegde ministers aan tafel gaan zitten, duideljike afspraken maken en de boel dan eindelijk ernstig vastpakken.”

 


[1] De MOBIB-kaart wordt gebruikt door de Brusselse MIVB (sinds 2008), de TEC (sinds 2015) de NMBS (deels, sinds 2013) en De Lijn (deels, sinds 2015).

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37