Karin Brouwers - Leuven

Nieuwsbericht

Karin mee op de baan met MMC

Op 27 oktober was Karin te gast op de Minder Mobielen Centrale Leuven (MMC). Als lid van de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement wilde ze wel eens mee de baan op met de MMC.

Ze vertrok met vrijwilliger chauffeur Luc om 10u naar Anna in Heverlee om haar naar de winkel te brengen. Daarna ging het richting Kessel-Lo om Renaat op te halen bij de kinesist en thuis af te zetten. Vervolgens werd Anna opgehaald aan de winkel en weer thuis gebracht.

MMC Leuven

Alle ritten worden perfect geregistreerd door de chauffeur. In totaal zijn er meer dan 40 chauffeurs, die rijden met een wagen van de MMC of met de eigen wagen.

De dispatching, het samenstellen van de meest efficiënte rittenschema's en de administratie gebeurt ook door een 20-tal vrijwilligers.

De meer dan 1000 leden van de MMC zijn bijzonder tevreden over de dienstverlening. Zonder de MMC zouden zij niet in de winkel, bij de kinesist, de kapper, de dokter enz. geraken. De prijs kan democratisch gehouden worden dankzij ondermeer de steun van de stad. Zonder die zeer gewaardeerde steun zou de vrijwilligersorganisatie moeilijk overeind blijven. Gezien de groeiende vergrijzing en de grotere bekendheid van de MMC is de vraag van de doelgroep zeer groot en zijn nieuwe vrijwilligers steeds welkom.

Basisbereikbaarheid

Karin Brouwers denkt dat de mindermobielencentrales (MMC) alsook hun collega's van de diensten voor aangepast vervoer (DAV) in de toekomst in samenwerking met de taxisector een nog grotere rol kunnen spelen in het kader van het nieuwe concept van basisbereikbaarheid in het openbaar vervoer. Naarmate De Lijn zich meer zal richten op haar kernnet en aanvullend net, zal vervoer op maat immers een belangrijkere plaats gaan innemen.

Circulatieplan

Uiteraard kwam vandaag ook het Leuvense verkeerscirculatieplan aan bod. Voor de klanten is er een kleine verhoging van het aantal gereden kilometers, maar zolang zij onder de 10 km blijven betalen ze slechts het forfait van 4 euro.

De MMC is tevreden dat hun nummerplaten werden doorgegeven zodat zij hun deur tot deur verplaatsingen voor minder mobiele mensen verder kunnen maken in de Leuvense binnenstad. Alleen het parkeren blijkt nu minder evident. Als je in de autoluwe zone wil gaan aanbellen bij de klant en dus even de wagen verlaat en afsluit, wordt dit in principe niet als laden en lossen beschouwd. Ook kunnen deze wagens wettelijk niet op de blauwe parkeerplaatsen terecht voor mensen met een handicap.

Karin Brouwers: "Men zou moeten kunnen afspreken dat met de kaart van de MMC en de blauwe schijf aan de voorruit de klanten even kunnen worden opgehaald. Ook moet men nakijken of de chauffeurs toch niet kortstondig gebruik zouden kunnen maken van de blauwe parkeerplaatsen, via een extra onderbord bijvoorbeeld. Ik geef dit door aan de stadsdiensten om mee te nemen bij de evaluatie van het circulatieplan." 

Hier vindt u meer foto’s.

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37