Karin Brouwers - Leuven

Nieuwsbericht

Jump tot in de brede Vlaamse Rand

PERSBERICHT

Een jaar nadat de Senaat het informatieverslag over een beter gecoördineerd openbaar vervoer goedkeurde, peilde CD&V-Senator en Vlaams Parlementslid Karin Brouwers bij Minister Ben Weyts naar een stand van zaken betreffende de uitvoering van de geformuleerde aanbevelingen. “Het lijvige informatieverslag formuleerde 25 aanbevelingen die letterlijk de weg vrij maken naar een beter geïntegreerd openbaar vervoer. Dit verslag en de aanbevelingen zijn te waardevol om ze nu ergens op een kabinet stof te laten vergaren”, zo stelt Karin Brouwers, initiatiefneemster van het verslag.  

De kernboodschap is dat je om de concurrentie met de auto aan te kunnen, de schotten tussen de verschillende vervoersmaatschappijen in ons land moet openbreken. Gebruiksvriendelijkheid voor de klant staat centraal. Overstappen moet kunnen zonder enige hindernis. Daartoe moeten infrastructuur, informatie, ticketing en vervoersaanbod optimaal op elkaar afgestemd worden. 

Uitbreiding JUMP 

In Brussel hanteert men al langer een geïntegreerd ticket en tarief, namelijk JUMP. Met een JUMP-ticket mag je in de Brusselse stadszone trein, tram, bus en metro nemen. Het is geldig op de netten van De Lijn, MIVB, TEC en NMBS in Brussel.

Vlaams volksvertegenwoordiger en senator Karin Brouwers (CD&V) stelde Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts op 1 juni 2017 o.a. de vraag of hij al initiatieven heeft genomen om JUMP uit te breiden naar de Vlaamse Rand?

In zijn antwoord stelde de minister dat men onder begeleiding van een studiebureau aan het bekijken is wat de uitbreiding naar de ruimere Vlaamse Rand zou betekenen. De vier operatoren inzake openbaar vervoer, NMBS, MIVB, TEC en De Lijn, zijn verschillende scenario’s inzake prijszetting aan het doorrekenen. Ook het effect daarvan op de reizigersaantallen en de financiële resultaten trachten ze in kaart te brengen.

Karin Brouwers: “ Het is positief dat niet alleen in  Antwerpen en Gent, maar ook in de Vlaamse Rand een geïntegreerd ticket voor al het openbaar vervoer op komst is. Ik pleit ervoor dit systeem niet te beperken tot de klassieke Vlaamse Rand. Ook de regio Leuven wordt best meegenomen in het verhaal. Wij wonen, leven en werken in één van de meest congestiegevoelige gebieden in Europa en wachten al lang op een vlot en geïntegreerd openbaar vervoer. ” 

Hierbij de link naar de volledige vraag om uitleg en het antwoord van de minister.

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37