Karin Brouwers - Leuven

Nieuwsbericht

CD&V-VISIENOTA FUNDAMENT VOOR CONCEPTNOTA BASISBEREIKBAARHEID

PERSBERICHT

Performant openbaar vervoer is een cruciaal element in de strategie om koning auto terug te dringen. Daarom keurde de Vlaamse Regering vandaag de conceptnota basisbereikbaarheid goed. Met basisbereikbaarheid wil Vlaanderen haar stads- en streekvervoer op een nieuwe leest schoeien.  Door efficiëntiewinsten moet een kwalitatief beter aanbod worden gerealiseerd, zodat het aandeel openbaar vervoer in onze verplaatsingen effectief toeneemt. Daardoor garanderen we een betere bereikbaarheid  van bedrijventerreinen, scholen, ziekenhuizen, … voor alle typen van reizigers tegen een betaalbare prijs.
Het decreet basismobiliteit nam het vertrek als uitgangspunt. Het stipuleerde dat iedereen op wandelafstand (750m/500m) van zijn woning een bushalte moest hebben. Dit leidde tot langzame kronkelende buslijnen door elk gehucht. Meer mensen namen weliswaar de bus, maar het aandeel openbaar vervoer in het totaal aantal verplaatsingen (dat ook steeg)  nam niet toe. Van de beoogde modal shift was dus geen sprake.
Met basisbereikbaarheid wordt de bestemming het uitgangspunt om de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer te vergroten. De vraag luidt dus niet langer: “Waar ontbreken nog bushaltes?” Ze wordt: “Hoe stemmen we collectieve vervoersmiddelen op elkaar af zodat mensen op de meest snelle en comfortabele manier op hun bestemming geraken?”
Daarvoor wordt  een hiërarchisch gestructureerd net uitgebouwd: een snel en efficiënt Kernnet, een daarop aantakkend aanvullend net en vervoer op maat voor de spreekwoordelijke first of last mile.

CD&V vatte enkele maanden geleden haar insteek basisbereikbaarheid in een visienota
. Een insteek die èn het openbaar vervoer op het kernnet versterkt, én een goede oplossing biedt voor de vervoersvragen in moeilijker te ontsluiten gebieden. De oplossingen die CD&V naar voor schoof werden behandeld tijdens de vele hoorzittingen in het Vlaams Parlement.

Met de vandaag goedgekeurde conceptnota bewijst de Vlaamse Regering ernstig rekening te houden met de visienota en de bevindingen die voortvloeiden uit de hoorzittingen.  

We vroegen:

-          een hiërarchisch net (check),
-          De Lijn als interne operator voor kern- en aanvullend net (check),
-          een vervoersregio als neutrale mobiliteitsmakelaar (check),
-          een geleidelijke transitie (check),
-          een correcte tarifering met sociale diversificatie (check).

De conceptnota bevestigt de rol van Vlaamse vervoersmaatschappij De lijn als interne operator voor het kernnet en het aanvullend net. Wel zullen de knooppunten op die netten veel multimodaler moeten ingericht worden. Het vervoer op maat biedt dan weer de mogelijkheid om verschillende transportmiddelen te benutten om op de individuele vervoersvraag in te gaan.

De 13 bestaande vervoersregio’s – clusters van gemeenten samengesteld op basis van reële en potentiële vervoersstromen – worden het niveau dat beslist over en uitvoering geven aan dit vervoer op maat. Daarnaast zullen de vervoerregio’s ook zeer nauw betrokken worden bij het aanvullend net en advies kunnen geven over het kernnet.

3 vervoersregio’s zullen als pilootprojecten fungeren: Mechelen, Aalst en Oostende-Westhoek.

De 3 onderling sterk verschillende regio’s zullen ook elk andere concrete leer- en aandachtspunten aan het licht brengen. De problematiek in de Westhoek is nu eenmaal heel anders dan de uitdagingen in het veel meer verstedelijkte gebied rond bijvoorbeeld Mechelen. De ervaringen in deze regio’s zullen leiden tot concrete criteria om het onderscheid tussen de verschillende netten scherp af te lijnen. 


In bijlage de visienota van CD&V

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37