Nieuwsbericht

CD&V-jongeren willen niet weten van "Japanse treintoestanden"

PERSBERICHT

De jongeren van de Leuvense CD&V willen dat de pendelaars tussen Leuven en Brussel op een comfortabele manier op hun werk geraken. Hiertoe schreven ze een mail aan federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) en Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). 

Tijdens de ochtend- en avondspits zijn de treinen merkbaar drukker bezet. De CD&V-jongeren laten weten dat dit intuïtief is en dat ze van verschillende pendelaars deze boodschap mochten ontvangen. Als voornaamste reden geven zij de werkzaamheden aan het Reyerscomplex in Brussel op. Deze zijn gestart in januari 2018 en zullen een jaar duren. Na de werken zal de E40-snelweg op het grondgebied van Brussel worden omgevormd tot een stadsboulevard met minder rijstroken. 

"Wij juichen toe dat meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer en de auto laten staan, maar hoeveel mensen gaan dit blijven doen als ze op elkaar geplakt in een treinwagon staan", vragen de jongeren zich af. "Japanse toestanden zoals professionele 'duwers' die mensen in de treinen proppen hoeven we hier niet te introduceren. Wij vragen aan federaal mobiliteitsminister Bellot dat er op de lijn Leuven-Brussel langere treinstellen, meer dubbeldekstreinen en extra treinen worden voorzien net buiten de spitsuren. In het belang van de reiziger moet er rekening gehouden worden met deze verhoogde drukte." 

De jonge CD&V'ers zijn bezorgd dat de trein nu een keuze uit noodzaak is. “Maar als er een aangename rit kan aangeboden worden, zullen de mensen met plezier de trein blijven nemen. Dat resulteert in minder file, minder vervuiling en meer mensen die gelukkig op hun werk kunnen aankomen!" 

Gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid Karin Brouwers steunt de CD&V-jongeren in hun vraag: “Ik ondervroeg ook Vlaams minister Ben Weyts al over de situatie. Hij was niet voorbereid op de werken aan het Reyerscomplex wegens een gebrek aan communicatie tussen Vlaanderen en Brussel. Zo zijn er bijvoorbeeld geen extra snelbussen van De Lijn gekomen. Dat is toch hallucinant. Er moet naar een duurzame oplossing worden gestreefd om de pendelaars op een comfortabele wijze van en naar Brussel te vervoeren. De pendelaars moeten in vervoering worden gebracht.” 

Ook CD&V-Kamerlid en Leuvens gemeenteraadslid Els Van Hoof maakt zich zorgen over het treinverkeer in Leuven. Ze voelde de bevoegde mobiliteitsministers Galant en Bellot de afgelopen jaren geregeld aan de tand. "Het treinaanbod van de regio Oost-Brabant volstaat gewoonweg niet, waardoor de treinen overvol zitten. Daarom zoek ik in het federaal parlement mee naar oplossingen, zoals een opening van een station in Haasrode, een heropening van de stations in Kumtich en Lovenjoel of een verhoging van het potentieel van de bestaande lijnen. Uit studies bij de NMBS blijkt het financiële aspect vaak een struikelblok, maar door het te beperkte treinaanbod creëren we net net gigantische kosten in de vorm van ellenlange files. Voor mij gaat het belang van de reiziger altijd voor op het zuiver financiële." Het Kamerlid wil weten hoe de vork aan de steel zit en diende een vraag in bij mobiliteitsminister Bellot over het aantal reizigers in het Leuvense station in de afgelopen jaren. Ze verwacht hier snel een antwoord op.

Volg mij op

© Karin Brouwers - Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1011 Brussel - karin.brouwers@vlaamsparlement.be - T +32 2 552 43 37